Pneumatiek Opdrachten
Opdracht P10
Deel 1 - Pneumatiek H2 en H3
Evaluatie P10
Voordat ik begon met het maken van deze opdracht ging ik eerst kijken wat soort opdracht het was dus ik ging het werk tekening na en kijken wat het inhoudt. Het was een pittige opdracht met veel componenten en veel aansluitingen. Wanneer ik begon met het maken van deze opdracht ging ik kijken of ik wel genoeg componenten had. Uiteindelijk heb ik niet alle componenten kunnen krijgen want, er waren ook andere klasgenoten die bezig waren en natuurlijk ook componenten nodig hebben, dus ik begon eerst met de spullen die ik had. Bij het begin ging alles lekker soepel je kon alles makkelijk op het bord plaatsen geen probleem, maar toen ik alle slangetjes ging aansluiten werd het steeds voller. Daarom gebruikte ik ook een werk tekening en streep ik alles weg wat ik al had geplaatst en aangesloten. Daarna kon ik niet verder wegens te weinig componenten dus had ik een tijdje moeten wachten ik heb daarom ook klas genoten geholpen zodat ze eerder klaar zijn en dat ik ook weer kon beginnen met het afmaken van mijn opdracht. Het werd steeds lastiger en lastiger maar het gaat wel lukken, ik was bijna klaar en ging alles controleren of ik alles had aangesloten. Toen ik klaar was met controleren ging ik hem natuurlijk testen, maar hij werkte niet ik dacht “Hu” waarom werkt jij niet, ik ging alles na kijken of er geen open componenten zijn en één voor één ging ik ze na. Wat blijkt ik had bij één component (3/2 ventiel rol bediend) verkeerd aangesloten ik had het slangetjes verkeerd om geplaatst. Waarna ik gelijk kijken of dat het enige was wat ik verkeerd had aangesloten, dus toen ik hem weer aan zette werkte die gelijk. Uiteindelijk heb ik dus een soort van werkende motor gemaakt van luchtdruk best grappig toch? Ik heb ook gelijk een foto en filmpje gemaakt voor mijn site om te bekijken wat ik heb gemaakt. Na veel speel plezier met de gemaakte opdracht heb ik hem toch moeten demonteren, demonteren ging natuurlijk veel sneller dan het maken van de opdracht. Na het opruimen heb ik ook naar de punten gekeken wat ik beter had kunnen doen, maar er waren niet zoveel punten ik had er maar 1 en dat was beter controleren naar de aansluitingen van de componenten anders had ik het in 1 keer goed gedaan.
Opdracht;
Bouw het schema op;
INFO;
Signaal gevers
Geeft een signaal aan de bestuurder.
Voorbeeld: Schakelaars, sensoren.
Elke cilinder heeft zijn eigen hoofd ventiel.
Een dubbelwerkende cilinder heeft een 5/2 ventiel en een terug werkende cilinder heeft een 3/2 ventiel.
Maak jouw eigen website met JouwWeb